Soms is een innovatie zo verrijkend dat de implementatie ervan op vele gebieden gevolgen heeft. Zoals in het UZ Gent waar een nieuwe dienstregeling in verband met het verstrekken van maaltijden aan de nachtdienst niet alleen tot grotere tevredenheid leidde. Tegelijkertijd leverde die innovatie een belangrijke bijdrage tot een beter beheer inzake waste management en werkte het nieuwe systeem kostenbesparend.
Het Universitair Ziekenhuis Gent telt circa duizend bedden. Overdag zijn meerdere duizenden mensen in de weer om patiënten de beste zorgen toe te dienen. Maar ook ‘s nachts is er uiteraard permanentie die door een paar honderd medewerkers verzekerd wordt. Tot voor kort kregen deze allemaal, ongeacht of ze dat wensten, dezelfde broodmaaltijd met een wekelijks wisselend aanbod waarbij ze geen keuze hadden. Daar kwam verleden jaar verandering in. Via een digitale tool kunnen medewerkers met nachtdienst daags voordien hun maaltijd, indien gewenst, zelf samenstellen en bestellen.
“We hebben vandaag zo’n 1.700 actieve accounts waarvan er per nacht circa 150 vooraf een maaltijd bestellen,” vertelt Rob Van Rompuy, productieverantwoordelijke bij Sodexo in UZ Gent. “Vroeger kregen alle medewerkers steeds volgens een cyclus van één week dezelfde broodmaaltijdpakket in plastic verpakt. Ook al vroegen ze er niet om, toch werden ze gemaakt met veel voedselverspilling tot gevolg. Nu stellen ze online zelf de nachtpakketten samen met eventueel een op te warmen component. Die maaltijden worden in duurzame verpakking op vijftig locaties geleverd waar ze in een koelkast bewaard worden.”