Toekomstgerichte NorthSeaChefs breiden uit naar cateringsector en buitenland

Nov 26, 2018

Toekomstgerichte NorthSeaChefs breiden uit naar cateringsector en buitenland

Chefs uit de cateringsector, hotelscholen en Nederland maken voortaan deel uit van het onderzoeksteam van NorthSeaChefs. Het mission statement van NorthSeaChefs is bekend: duurzaam gebruik van onbekende en onbeminde Noordzeevis - gevangen door Belgische vissers -  verbeteren zodat eveneens volgende generaties daarvan kunnen genieten. Vanaf dit jaar onderschrijven dubbel zoveel leden van NorthSeaChefs die gedachte met hun onderzoek.
 
De eerste buitenlandse chefs zijn Sergio Herman en Syrco Bakker van AIR republic en Pure-C in Cadzand. “De Noordzee kent geen grenzen en ik vind het evident dat NorthSeaChefs ook op ons beroep doet,” aldus Sergio Herman.  “Het is logisch dat Syrco Bakker en mezelf tot die club behoren. Ik ben geboren, getogen en opgegroeid aan de Noordzee. Toen Filip Claeys van NortSeaChefs me vroeg om lid te worden, moest ik geen moment twijfelen. Filip heeft bij mij in Oud Sluis gewerkt en is een vriend geworden. Daarnaast heb ik in Cadzand met AIRrepublic en Pure-C twee restaurants die pal aan de Noordzee liggen. Ik werk dus aan de bron. Ik sta dan ook volledig achter het idee dat die Noordzee meer biedt dan enkel tarbot, griet of zeetong. Dat verhaal van met minder bekende en toch smaakrijke vissen werken, onderschrijf ik. Ook de waarde van bijvangst inzien, vraagt om een stuk opvoeding en bewustzijn. Daaraan wil ik graag meewerken.”

Onderzoeksteams

Zes keer per jaar ontvangen de NorthSeaChefs leden een “blue box” met circa tien kilo aan onbekende vissoorten plus wetenschappelijke informatie waarmee ze in de keuken aan de slag moeten gaan. Hun culinaire resultaten worden nadien verzameld en voor het publiek via de website www.northseachefs.be toepasselijk en kenbaar gemaakt. Doel is daarmee bekendheid en vraag naar respectvol gevangen onbekende vis te vergroten.

Versnelling hoger en grens over

Met een nog groter aantal chefs uit zowel horeca, catering en onderwijs wordt een versnelling hoger geschakeld. De vijftig leden vertegenwoordigen klassiek en eigentijds geïnspireerde keukens. En zowel fine dining als bistronomische restaurants uit heel het land zodat het gedachtegoed breed gedragen wordt. NorthSeaChefs kijkt voor het eerst even over de grens en verwelkomt Sergio Herman en Syrco Bakker als Zeeuwse chefs die actief zijn aan de Noordzee.

Impact met steenbolk

Concrete resultaten van vijf jaar actieve werking en impact op de publieke opinie zijn er volop. Een tot voorheen nagenoeg onbekende smaakvolle vis als steenbolk is inmiddels via verkoop in restaurants, supermarkten, voedingswinkels en openbare markten ingeburgerd. Steenbolk wordt niet langer als ‘waardeloze’ bijvangst over boord gegooid maar vertegenwoordigt door zijn opmerkelijk gestegen populariteit een inkomen voor visser en verkoper. En de consument ontdekte een lekkere, lokale én prijsgunstige vis als alternatief voor overbeviste soorten of exotische kweekvis.

​Succes van onderuit

De vangst van onze Noordzeevissers wordt dus beter gewaardeerd. Tegelijkertijd vergroot zo het bewustzijn bij het publiek rond het waarderen van minder bekende vissoorten uit onze Noordzee.  NorthSeaChefs bewijst hiermee hoe de aangehaalde problematiek van bijvangst van onderuit - en niet door de overheid - op het voorplan word gebracht. Daarvoor ging de organisatie een samenwerkingsverband aan met Gadus, de tweede grootste visverwerker van het land. Via deze weg slaagt NorthSeaChefs erin om de minder bekende vissoorten met succes in de koeltoog van Metro Cash & Carry te krijgen.

Over NorthSeaChefs

NorthSeaChefs is een a-commerciële werkgroep die sinds 2011 onder impuls van chef Filip Claeys (De Jonkman, Brugge) en Rudi Van Beylen (Hof Ten Damme, Kallo) actief is en in 2013 in aanwezigheid van toenmalig Minister President Kris Peeters, ook verantwoordelijk voor de Visserij, officieel werd opgericht. NorthSeaChefs slaagde erin om de overheid bij de problematiek van de onbekende Noordzeevis en bijvangst te betrekken. De organisatie is een treffend voorbeeld van hoe chefs buiten de keukenmuren proactief een probleem van duurzaamheid onder de aandacht kunnen brengen waarbij alle huidige belanghebbenden (vissers, reders, verkopers, chefs en consumenten) én vooral de toekomstige baat bij hebben.
 
 
Overzicht nieuwe leden:
 

  • Sergio Herman - AIRrepublic, Pure-C, The Jane
  • Syrco Bakker - Pure-C
  • Tom Van der Eecken – Gourmet Events
  • Luc Godon & Marc Greveling – PIVA
  • Pierre Résimont – L’Eau Vive
  • Thomas Troupin – La Menuiserie
  • Jeremy Girvan – GJCOOK
  • Clement Petit-Jean – La Grappe d’Or
  • Christophe Poulie – Le Coq au Champs
  • Bruno Timperman – Bruut
  • Willem Hiele – Willem Hiele
  • Marcello Balardin – OAK
  • Michael Yates – Sail&Anchor
  • Angelo Roseel – La Durée
  • Thijs Vervloet – Colette
  • Stijn De Vreese – Bernard & Benoit De Witte
  • Christophe Snauwaert – Toi, moi et la Mer
  • Jo Lemmens – Restaurant U
  • Sean Uytterhaegen - KOXX
  • Sofie Gaytant – Sofie’s Choice
  • Edwin Van Goethem – ‘t Korennaer
  • Bart Gils – Signatuur

More News

Gault&Millau Inspiration Talks op Tavola 2024

Mar 4, 2024

De jury heeft beslist: dit zijn de winnaars van de 12e Belgische AEHT Cornet Trophy

Jan 7, 2024

Belgian Event Caterer Association BECAS: Samen sterk

Dec 7, 2023

Our partners