AWARD 2020:
Gezondheid en Nutritionele Aspecten - Eigen Beheer

13 oct. 2020

Het herstellingsoord en vakantieverblijf van Domaine de Nivezé is omgeven door een park van 7 hectare. Het is een van de 3 herstellingsoorden van de Christelijke Mutualiteiten. IMC Nivezé heeft 170 bedden, terwijl het vakantiecentrum 99 bedden heeft. Ze zijn ondergebracht in twee verschillende vleugels van het gebouw.

Directeur Alain Langer ontvangt ons in het gezelschap van Jean François Remacle, die al 21 jaar keukenchef is van het centrum. Hij deed ervaring op in uitstekende restaurants zoals Le Grand Maur en Le Dorint in Spa en Trôs Marets, voorheen een Relais & Château in Malmédy.

Over de samenstelling van de menu’s.

‘’We hebben een dieetdienst die vooraf de menu’s samenstelt, rekening houdend met de evenwichtige voedingssamenstelling van de maaltijden. Er worden vergaderingen gepland tussen de keuken en diëtisten om de keuzes te verfijnen en de menu’s te realiseren die per seizoen worden geïmplementeerd”.

Wordt er rekening gehouden met kcal en de samenstelling van eiwitten en koolhydraten?

“Diëtisten houden rekening met de voedingssamenstelling van de maaltijden. Er wordt een weekrooster ingevuld waardoor de dieetdienst een weekoverzicht heeft, met de afzonderlijke diëten, wat hen toelaat om menu’s evenwichtig samen te stellen met betrekking tot energetische waarde, budget, de herhaling van ingrediënten, het gebruik van seizoenproducten, en zo meer.”

Over diëten en allergenen.

“Sommige glutenvrije en lactosevrije diëten of diëten aangepast aan mensen met diabetes zijn op aanvraag verkrijgbaar via de patiënt, zijn arts of zijn medisch dossier. In het geval van specifieke problemen zoals bijvoorbeeld met kauwen en slikken, worden de maaltijdcomponenten aangepast. De ingrediënten, allergenen en voedingswaarde worden op verzoek meegedeeld. De dieetservice houdt rekening met voedselallergieën en -intoleranties.”

Op basis van de tevredenheidscriteria: “Mensen die het centrum na herstel of vakantie verlaten krijgen voor het einde van hun verblijf een evaluatieformulier. Daarnaast hebben we een klantenfiche die na elke maaltijd door het bedienend personeel wordt ingevuld. Deze documenten helpen ons bij het opstellen van de menu’s om te weten welke gerechten in de smaak vallen en welke verbeteringen we voor de komende seizoenen moeten doorvoeren.”

Meer is niet nodig om deze Award van 2020 te rechtvaardigen.

Plus D'actualités

Gault&Millau Inspiration Talks à Tavola 2024

4 mars 2024

De jury heeft beslist: dit zijn de winnaars van de 12e Belgische AEHT Cornet Trophy

7 janv. 2024

Belgian Event Caterer Association BECAS: L’Union fait la force

7 déc. 2023

Nos partenaires