Met deze HR Award willen we de event cateraar met een uitzonderlijk HR-management rond medewerkerswelzijn en talentenbeleid bekronen. Via een vragenlijst met betrekking tot een aantal onderwerpen konden kandidaten hun antwoorden formuleren en een dossier indienen.
Traiteurszaak D’s Deldycke verliet in 2019 de Brugse binnenstad. In de KMO-zone Waggelwater vonden Jean-Baptiste Deldycke en echtgenote Charlotte Himpens ruimte om te groeien. Hun cateringbedrijf telt vandaag negen vaste medewerkers. Die omvang is voor Charlotte Himpens groot genoeg om een externe HR-partner aan te trekken. En om via vakliteratuur en cursussen kennis en expertise op te doen om medewerkers in elke positie te laten ‘thriven’. “Een kok die goed in zijn vel zit, zal een gerecht beter afkruiden,” aldus Himpens.
Ze leest zelden fictieboeken en des te meer non-fictie. Vooral lectuur die handelt over oplossingsgericht werken boeit haar uitermate. Ze koestert haar collega’s als een orkest. Maar let op. Ze beschouwt zichzelf niet als de dirigent. Eerder als aanvoerder in de ruime betekenis van het woord. Als leider van het team die medewerkers verbindt, waardeert en die ideeën aanreikt en bij problemen voorstellen tot oplossingen aanvoert. Ze volgde daarvoor onder meer aan het Korzybiski Instituut in Brugge, een onderwijsinstituut dat zich met cursussen vooral tot de zorgsector richt, een tweejarige opleiding tot cognitief systemisch counseler. “Ik deed inzicht op om stapsgewijs probleemoplossend te denken en te handelen. We zetten in op regelmatige open één op één gespreken en stellen ons via dialoog heel benaderbaar op,” aldus Charlotte Himpens.
Omdat medewerkers voor D’s Deldycke het belangrijkste kapitaal vormt, investeerde de caterer twee jaar geleden extra in gespecialiseerde HR ondersteuning. In de vorm van een externe experte die op regelmatige basis langskomt in het bedrijf. Die dame fungeert als aanspreekpunt waar iedereen terecht kan met zijn of haar problemen. “Ze kent ons bedrijf en onze medewerkers inmiddels door en door,” aldus Charlotte Himpens. “Ze is een vertrouwenspersoon en coacht onze mensen onder meer in termen van zelfzekerheid en leiderschap. Ze is een perfecte spiegel voor ons als aanvoerder waardoor we onszelf kunnen verbeteren.”
Charlotte Himpens is overtuigd dat medewerkers met nog meer plezier werken, nog beter presteren en zo samen voor een beter en consistent eindproduct zorgen. “Een medewerker die niet goed in zijn vel zit, vibreert op een andere frequentie en kan niet optimaal presteren. Onze teamleden zijn dus een allesbepalende factor in de eindtevredenheid van de klant.”
Naast medewerkerswelzijn vormt de ontwikkeling van talenten een sleutelrol. Daarvoor trekt ze experts uit de servicesector en topchefs aan die tijdens opleidingsdagen vaste medewerkers, flexi’s en studenten coachen. “Die momenten in een losse sfeer en met veel humor zorgen voor bonding tussen alle medewerkers wat de samen werking in stressmomenten enorm ten goede komt.”