Waste Management (Afvalbeheer, preventie, recycleren) eigen beheer

Oct 30, 2023

Cateringdienst Stad Oostende: Afvalbeheer als team aangepakt

Sommige professionals in de cateringwereld lijken even sterk begaan met de intrinsieke smaakkwaliteit van de maaltijden als met het preventief afvalbeleid. Eén van hen is Linda Verhaeghe, hoofd Cateringdienst van de Stad Oostende. Ze won eerder al in 2017 deze award, toen met het Sociaal Huis Oostende, door haar doorgedreven duurzame aanpak rond verpakking.

Sinds 2022 schakelden Linda Verhaeghe en haar team een versnelling hoger in de strijd tegen voedselverspilling. Daarvoor ging ze met haar team planmatig te werk. Na een kleinschalig proefproject dat duidelijk goede resultaten opleverde, werd de aanpak opgeschaald naar alle cateringactiviteiten van de Stad Oostende die samen goed zijn voor 1400 maaltijden. Met haar team staat ze onder meer in voor de patiënten en medewerkersmaaltijden in de twee stedelijke ziekenhuizen. Verder voorziet de cateringdienst in maaltijden voor twee woonzorgcentra, 9 lokale ontmoetingscentra, de brandweerdienst en kinderdagverblijven. 

Door een drieledig actieplan verminderde op vier maanden tijd het organisch keukenval met 13.250 kilo of een daling van 38%. “We legden ons toe op beter maatwerk door porties beter af te stemmen op de behoeften,” aldus Linda Verhaeghe. Die aanpak en aanpassingen resulteerden in kleinere maaltijdporties maar daarmee is het werk duidelijk nog niet af. “De echte besparing is maar mogelijk door een actieve opvolging op de werkvloer waar we als team werken en toekijken of de porties ook daadwerkelijk worden aangepast. Waste management is een continu 24/7 proces dat voortdurend aandacht vergt. Het is een work in progress met metingen waaruit we blijven leren en waarvan ik hoop dat we het verlies nog verder kunnen terugdringen.”

Too Good To Go

Ook de verkoop volgens het principe van Too Good To Go – winnaar van de Gault& Millau Culinary Innovators Digital Award 2019 - helpt voedselverspilling tegen te gaan. Zo worden de dagelijkse maaltijdoverschotten zoals soep, broodjes, koude schotels en dagschotels twee keer per dag via een email aan medewerkers te koop aangeboden. “We kunnen in de twee ziekenhuizen moeilijk het juiste aantal aan maaltijden voorzien. Begrijpelijk omdat we niet altijd exact inzicht heb-ben op de opname- en ontslagcijfers van het aantal patiënten. En toch moeten we voldoende maaltijden voorzien. Vandaar dat we daar de meeste voedseloverschotten heb-ben en deze verkoop een groot deel van die overschotten recupereert. Wat dan nog als onverkocht overblijft, schenken we weg aan een instelling in Oostende die instaat voor mensen die het moeilijk hebben.”

More News

Ontdek de Lente-Zomereditie van de GET INSPIRED!

Apr 26, 2024

Gault&Millau Inspiration Talks op Tavola 2024

Mar 4, 2024

De jury heeft beslist: dit zijn de winnaars van de 12e Belgische AEHT Cornet Trophy

Jan 7, 2024

Our partners